Projektet Saaraahka – Kvinnokraft
Hösten 2021 blev Marika inbjuden av Idre Stiftelse att skapa ett dansstycke tillhörande öppningen av Tomas Colbengtssons utställning som är en del av svenska kyrkans Västerås stifts försoningsprocess med samerna och att de vill lyfta det samiska folket. Utställningen skulle att äga rum i Idre kyrka Juni-September 2022.
”Invigning av Tomas Colbengtssons utställning sker söndagen 5 juni i Idre Kyrka, även Biskopen kommer att vara där. Det vore väldigt fint och betydelsefullt om någon från Idre Sameby ville medverka och vi tänkte direkt på dig Marika och att dans tillhörande utställningen i kyrkan skulle vara en möjlighet. Dans är ju även det ett sätt att göra den samiska berättelsen hörd.” – Idre Stiftelse
”Jag tycker att det skulle vara fantastiskt om du Marika ville dansa till mina konstverk till öppningen av utställningen. Tänker att budskapet blir så mycket starkare då. Det jag vill och hoppas få göra är att installera en stor samisk cerninitrumma vid altaret i Idre kyrka. Samt så ska trumman spegla på ett verk som representerar Saraahka. Jag kommer att bygga en ny trumma med ett skåerrie som jag fick tag på i Jokkmokk. Trumman blir främst en symbol av den av kristna kyrkan bannlysta samiska religionen. På trumskinnet tänkte jag placera en vit riofjäder som visare. Syftet är en försonings gest men också att kunna lyfta den samiska kulturen/folket utan pålagda skamkänslor.” – Tomas Colbengtsson
Efter dessa fina ord och tankar om dans så kom idéen till Marika att skapa ett stycke om Saraahka. Saraahka var den viktigaste gudinnan för kvinnor i sydsamiskt område och hon ville genom projektet utforska den samiska kulturen i samband med kristen tro.
Marika hade nyligen jobbat med projektet Aerpie och grävt djupt i hennes rötter på sin mors sida, vad hon ärvt från henne och hon i sin tur av sin far. Det hon ville nu var att diskutera med och intervjua sin aehtjh-aahka, farmor, som är en av de få kvar från den äldre generationen som levt på fjällen i gåetie, kåta, som nomadfolk och i ett med naturen. Vad hon som kvinna fått med sig från tidigare traditioner och hur hon hört och sett på Saraahka. Vem var egentligen Saraahka, hur hade hon varit i mänsklig form? Vad har dom för relation till den kristna tron och hur kan man fläta samman samisk tradition med kristen tro.
Denna första del av projektet Saaraahka – Kvinnokraft resulterade i ett dansstycke som bekräftar den samiska kvinnokraften och samisk gudomlighet.
Ur detta projekt växte tankar och idéer fram om ett fortsättningsprojekt där Marika ville bjuda in kvinnor i från olika kulturer, olika länder och som sysslar med olika kulturuttryck för att gemensamt utforska vad kvinnokraft är för just oss urfolk. Hur tänker vi när vi skapar och hur jobbar vi för att behålla våra urfolks traditioner när vi skapar nytänkande? Detta projekt fortsätter i del två – ett möte mellan kvinnor från olika urfolk världen över.